mmmEggies

Drie vragen aan mmmEggie Marjan van de Vis

Misschien heb je ze weleens gezien: vrouwen in een knalroze blouse eieren uitdelen en consumenten van alles vertellen over het Nederlandse ei. Dit zijn de mmmEggies: pluimveehoudsters die al sinds 2014 gezamenlijk het Nederlandse ei promoten. Eén van hen is Marjan van de Vis.

mmmEggie Marjan van de Vis heeft samen met haar man Evert-Jan en schoonouders Wim en Linda een pluimveebedrijf en pakstation in het Gelderse Voorthuizen. Ze houden zowel scharrel- als vrije-uitloopkippen. Wie het dorp binnenkomt, heeft een grote kans om twee van hun drie eierautomaten te zien, bijvoorbeeld bij het lokale tankstation. De derde automaat staat in Barneveld. Hier kunnen consumenten zeven dagen per week kakelverse eitjes krijgen.

Marjan stond in oktober 2014 vrijwel aan de wieg van de mmmEggies: Nadat de vijf initiatiefneemsters een oproepje deden, kwam ze er als zesde mmmEggie bij en zo zag ze het initiatief groeien tot de ruim 26 mmmEggies die in 2018 actief zijn.

mmmEggies

Wat doen de mmmEggies precies?

“De mmmEggies organiseren allerlei activiteiten om het imago van het Nederlandse ei beter te maken en te houden. Dit doen we voornamelijk door consumenten te informeren en naar beurzen en evenementen te gaan”, legt Marjan uit. “Ook op Facebook, Twitter en Instagram zijn we heel actief. We proberen overal op leuke, ludieke en vooral positieve manieren aandacht te vragen voor het ei en gezondheid in het algemeen. We hebben dit in 2017 bijvoorbeeld gedaan tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Toen deelden we eieren uit aan het publiek langs de route.”

Blij met een Ei

De mmmEggies werken ook veel samen met de stichting Blij met een Ei. “Deze stichting zet zich voornamelijk in op educatief vlak, bijvoorbeeld met lesmateriaal voor basisscholen”, zegt Marjan. “Wij richten ons meer op de consument. Zo vullen we elkaar aan en ondersteunen we elkaar waar nodig en mogelijk. De bedrijven die lid zijn van Blij met een Ei ondersteunen ook de activiteiten van de Mmmeggies.”

Mmmeggies 2.0

De mmmEggies blijven continu werken aan hun zichtbaarheid. Zo komt er bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe website en een nieuw logo. “Dit is eigenlijk ‘mmmEggies 2.0’, glimlacht Marjan. “Studenten van de HAS hebben kritisch gekeken naar onze website en huisstijl en hebben ons geadviseerd hoe we het beste met onze tijd mee kunnen gaan. Ook hebben ze verschillende campagnemogelijkheden onder de loep genomen. We werken hier al maanden samen aan en het is nu bijna klaar.”

Kun je boeren en de activiteiten voor de mmmEggies goed combineren? 

“Dit is een hele leuke combinatie! Natuurlijk kost het best tijd en we doen het allemaal vrijwillig, maar het geeft ook energie. Ik vind het prachtig om aan mensen te kunnen vertellen hoe mooi het is wat wij als pluimveehouders doen en wat er in de sector allemaal gebeurt. Consumenten zien uiteraard onze eieren in de winkel, maar zien niet dat pluimveehouders zeven dagen per week met hun kippen bezig zijn. Ook op feestdagen en in vakanties, want dan leggen de kippen immers niet minder. Ook wij moeten elke ochtend bij het krieken van de dag op om eieren te rapen.”

Uiteraard doe ik het werk niet alleen; dit verdelen we over de hele groep. Onze bedrijven blijven nummer 1, maar de mmmEggies zijn een goede tweede. Je vergroot je netwerk en werkt samen met collega’s uit de sector. Dat is ontzettend mooi om te doen. Pluimveehoudsters die zich bij ons aan willen sluiten, zijn overigens heel erg welkom. Vele handen maken licht werk. Het maakt niet uit waar in Nederland iemand woont.”

Wat vind je het meest bijzondere eierfeitje

“Veel mensen weten niet dat de grootte van eieren samenhangt met de leeftijd van de kip. Als vuistregel geldt: hoe ouder de kip, hoe groter het ei. Wij vermarkten onze eieren ook zelf, dus we hebben kippen in vier leeftijdsklassen, zodat we altijd het gewenste gewicht kunnen leveren.”